Tijdens de paasvakantie trekken we er enkele daagjes op uit met het gezin. We kiezen voor een overnachting in Bergen (Mons) met de bedoeling de stad cultureel en culinair te verkennen. Het weer is uitstekend en dat geeft meteen een boost aan de stad. De terrasjes op de markt staan al klaar en dat zorgt voor een relaxte sfeer en een instant vakantiegevoel. De rit naar Mons verloopt soepel en vlot. In een dik uurtje arriveren we aan ons hotel en kunnen voor de deur gratis parkeren. Onze ontdekking kan beginnen!

Hotel Lido Mons

We logeren in Hotel Lido in Mons en boekten een tweepersoonskamer met extra bed voor de dochter. We logeren in het gerenoveerde deel van het hotel. De kamer is ruim en gerieflijk. De badkamer heeft een grote inloopdouche en toilet. Verzorgingsproductjes staan al klaar! De kamer zelf heeft een ingemaakte kast, koffiehoekje, bureel met bureelstoel, tafel, zeteltje en een king size bed. Meer hebben we niet nodig! Verder is er een wellnessruimte op de vierde verdieping met sauna en jaccuzzi. Op het gelijkvloers zijn een fitnessruimte met nieuwe toestellen en de ontbijtzaal te vinden Het hotel is net buiten het stadscentrum gelegen maar op 500 meter geraak je er makkelijk te voet naartoe. In het hotel is een lift aanwezig waardoor de kamers voor iedereen toegankelijk zijn. Het ontbijt de volgende dag nemen we ook in het hotel. Daar kunnen we best van genieten. Het ontbijt verloopt rustig. We hebben de keuze uit thee en koffie met koffiekoeken, pistolets, toast,… Als beleg verse vleeswaren, kaas en zoetigheden. Ook granen, muesli en joghurts zijn aanwezig. We hebben alles wat we nodig hebben om de dag fit te starten.

Lunchen bij La Table du Boucher

Op 700 meter van het hotel ligt het restaurant La Table du Boucher. Het restaurant werd beoordeeld met 15/20 via Gault & Millau. Hier heeft de chef Luc Broutard een belangrijk aandeel aan. Hij werkt uitsluitend met verse producten en daagt zichzelf constant uit. Een kaart met, uiteraard, vooral vleesgerechten. Het restaurant zit al goed vol als wij arriveren en er heerst een gezellige drukte. Na ons aperitiefje nemen we het lunchmenu met aangepaste wijnen (€ 29,00). We starten met een amuse van kaaskroketjes. Als voorgerecht volgt een bruschetta met tomaten, mozzarella en culatello di Zibello. Als hoofdgerecht een gegrilde filet mignon Black Angus met huisgemaakte aardappelkroketjes. Als dessert volgt een heerlijke tiramisu. Bij de thee krijgen we een mooi bordje versnaperingen. We zijn opgetogen over de versheid en de kwaliteit van de ingrediënten én het perfectionisme van het team. Alles is tot in de puntjes afgewerkt. De chef staat in een open keuken te werken. Wil je een kijkje nemen in de keuken? Dat kan dus gemakkelijk. Op een open vuur wordt het vlees gegrild en komt à la minute op het bord. Onze start in Mons kon al niet beter beginnen.

Bezoek aan BAM – Beaux-Arts Mons (BAM)

Mons was in 2015 culturele hoofdstad van Europa en zette in op theater, dans en kunst met de opening van o.a. diverse musea. Deze culturele vibe bleef hangen en Mons mag terecht fier zijn op de eerste Biënnale die plaatsvindt van september 2018 tot juni 2019. Wij bezochten het prachtige BAM, geopend in 2013, in een zijstraat van de Grote Markt. De toegankelijkheid is perfect. Ben je slecht te been of heb je een rolstoel? Langs de zijkant kan je binnen via een grote toegangsdeur met een lift naar het onthaal. Het gebouw is modern en is een voorbeeld van een krachtig staaltje architectuur. Ons spreekt dat al onmiddellijk tot de verbeelding. Binnen worden we vriendelijk onthaald en nemen we een kijkje bij de tentoonstelling van Giorgio de Chirico, voorbeeld voor Magritte, Delvaux en Graverol. De surrealistische pareltjes die we mogen aanschouwen zijn helemaal onze stijl. We vinden er wel een paar werken die we best in huis willen hebben. Op verschillende verdiepingen worden de werken tentoongesteld. Ook hier is het mogelijk de verdiepingen met de lift te bereiken. Nog te bezoeken tot 2 juni 2019. Het personeel is hulpvaardig en vriendelijk. Niet onbelangrijk! Aanrader! Prijzen vanaf € 4,00/pp.

Bezoek Belfort Mons

Na ons bezoek aan BAM zetten we onze weg verder naar het Belfort van Mons. Het belfort ligt iets hoger gelegen in de stad. Na een flinke klimpartij door de straten van Mons bereiken we het belfort. Voor personen met mobiliteitsproblemen is er een ingang met lift aan de zijkant van het gebouw via de Rue des Gades. Het belfort is 87 meter groot en best wel imposant te noemen. Sinds eind jaren 1660 staat het barokke belfort in de parken van de graven van Henegouwen en bepalen de 49 klokken van de beiaard het levensritme in de stad. Voor het mooiste panoramisch uitzicht nemen we de lift naar de hoogste verdieping en kunnen de omgeving vanuit de hoogte aanschouwen. Prijs voor bezoek is € 3,00/pp aan familietarief.

Diner in Vilaine Fille Mauvais Garçon

Ook in het stadscentrum gelegen is het restaurant Vilaine Fille Mauvais Garçon. Hier gaan we met de wagen naartoe maar konden we evengoed te voet doen. We parkeren quasi voor de deur en komen binnen in een restaurant in huiskamerstijl. Het pand is een mooi gerenoveerde woning uit de 18 de eeuw. De inrichting is eenvoudig maar gezellig. De bediening is vriendelijk. We nemen het menu découvertes aan € 45,00/pp (excl. wijnen). We starten met een amuse en vervolgen met een voorgerecht met een mousse van zalm. Als hoofdgerecht hebben we de keuze uit vis of vlees. Onze dochter kiest voor de vis van de plancha met bulgur en groentjes. Wij gaan voor het varkensvlees met kroketjes. Als dessert een moelleux van chocolade. Onze bevindingen mogen we na de maaltijd noteren op een post-it die op de gastenwand wordt bijgeplakt.

Na het diner zijn we best wel moe van onze indrukken en besluiten we onder de wol te kruipen.

Bezoek Mundaneum

De ochtend die volgt, starten we met een bezoek aan het Mundaneum, het papieren google zeg maar. Op 3 verdiepingen is de geschiedenis van de registratie van gegevens te raadplegen. De machtige wereldbol in de middengang trekt onmiddellijk de aandacht. Met het Mundaneum-project stelden Paul Otlet en Henri La Fontaine zich tot doel alle kennis van de wereld te verzamelen en te ontsluiten. In het tijdperk van internet en web 2.0 zet het Mundaneum de lijn van de stichters verder met vier thematische virtuele tentoonstellingen Het Mundaneum is bekend als voorloper van het Internet dankzij de visionaire ontwerpen van de stichters. Vandaag de dag is het Mundaneum erkent door prestigieuze labels zoals het “Europese Erfgoedlabel” en het”Memory of the World” van UNESCO.

Onze trip naar Mons eindigen we met een lunch bij L’Envers in een zijstraatje van de Grote Markt. Maar alvorens daar naartoe te gaan, maken we nog een ritje in het reuzenrad op de markt. Eventjes de kinderen in ons loslaten. Vanuit het hoogste punt zien we het Belfort opdoemen. Top!

Lunch bij L’Envers

Onze laatste momenten in Mons lunchen we op het zonovergoten terras van L’Envers. Dit restaurant is een schot in de roos en bestendigt ons instant vakantiegevoel van de eerste voormiddag. De bediening is vlot en vriendelijk en met een zuiderse flair worden we in de watten gelegd. Het terras zit afgeladen vol maar de service en klantvriendelijkheid blijft overeind. Ook binnen zit het restaurant goed vol. Duidelijk een place to be in deze stad. We zien toeristen en lokale bevolking en het is juist deze mix dat lunchen hier mede zo leuk maakt. We kiezen, na onze vorige culinaire uitspattingen, voor een slaatje met spek en geitenkaas (voor mij) en een Griekse salade voor de dochter. Mijn partner gaat voor de steak tartare die naar keuze aan tafel bereid kan worden. De ingrediënten van onze gerechten zijn kraakvers en lekker. We genieten met volle teugen. Afsluiten doen we met een overheerlijke dame blanche (mét verse warme chocoladesaus) en een crême brulée. Samen met La Table du Boucher al redenen te over om naar Mons af te zakken.

L’Art Habite la Ville

Bij onze wandeling terug naar de wagen passeren we nog enkele kunstwerken (street art) uit het kunstproject L’Art Habite la Ville. Zo bereiken we o.a. The Passenger van Arne Quinze, waar hij een gekleurde houtconstructie door de stad laat zweven. Nog tot oktober 2020 te bewonderen in het kader van de foundation Mons 2025. Ook treffen we op onze route een muurschildering aan van een tijger en vogel van NOIR Artist. NOIR Artist is een Luikse plastisch kunstenaar die muurschilderingen in zwarttinten maakt. Diverse kunstige tussenpozen vind je her en der in de stad terug, gemaakt door lokale kunstenaars, studenten en internationale kunstenaars. Bedoeling is even uit de drukte van het leven te stappen om stil te staan bij de schoonheid ervan! Een verademing!

Onze trip naar Mons hebben we intens beleefd! We genieten van de sfeer en de drukte die er heerst. Ook de culinaire ontdekkingen zijn het vermelden waard en al een reden om Mons te bezoeken. Afgewisseld met de culturele mogelijkheden in de stad is deze culturele hoofdstad van Europa het bezoeken meer dan waard!

Meer informatie

Visit Mons

Wallonië België Toerisme

Mis onze nieuwsbrief niet!

Ontdek maandelijks onze nieuwste recepten, nieuwtjes, reviews en travel posts!

U heeft zich ingeschreven voor de nieuwsbrief!

Pin It on Pinterest

Delen

Deel dit recept (bericht) met je vrienden!

Deel dit bericht met je vrienden!