Begin augustus 2017 vertrekken we met het gezin naar Portes du Soleil (Frankrijk) voor een roadtrip naar de dorpjes Les Gets, Morzine en Châtel. Het landschap van deze streek is bergachtig met een stevige bergpas af en toe. Met een Mercedes-Benz E220d All-Terrain een gemak om deze bergpassen te trotseren. Het is even wennen om met een automatische versnellingsbak te rijden maar al gauw ben ik niet anders gewoon en zie ik daar alleen maar de voordelen van. Op vraag van Mercedes-Benz schrijven we met veel plezier onze ervaringen neer. We zijn geen autojournalisten en kunnen dan ook weinig technische specificaties meegeven of alleszins de ervaring daarmee. Wat we wel kunnen, is onze beleving als gezin met deze bondgenoot neerpennen. Lees verder onze belevenissen gedurende onze tocht van om en bij 2.000 km.

Mercedes-Benz E220d All-Terrain – Uitvoering en opties

Wij reizen met de 4Matic All-Terrain. Onze testwagen heeft een heel aantal opties. Hieronder geef ik een overzicht van de uitvoering en de extra opties. Basisprijs (zonder extra opties): € 49.200,00 (excl. BTW).

Uitvoering

Kleur: Designo Diamant helder wit: € 1.650,00
Afwerking: Leder Nappa hazelnootbruin/espressobruin: € 2.200,00

Opties

Vehicle Setup
Concierge Service
Pakket integratie Smartphone
Integratie Smartphone carplay
Integratie Smartphone Android Auto
Distronic Plus (automatische afstandsregeling)
Actieve parkeerassistent inclusief Parktronic
Analog uurwerk
Anti-verblindingsspiegels (binnen en buiten links)
Distronic Plus met stuurassistent
Antenne GPS
Antenne GSM
Memory Pack (voorzetels, stuur en buitenspiegels): € 1.020,00
Neerklapbare achterbank
Pre-Safe Impuls
Knieairbag bestuurderszijde
Veiligheidssysteem Pre-Safe (intelligente anticipatie op ongevallen)
Asbak: € 45,00
Dubbele bekerhouder in middenconsole
Panoramisch schuifdak: € 1.770,00
Widescreen cockpit: € 850,00
Automatische versnellingsbak 9G-Tronic Plus
Herkenning snelheidsborden
Burmester Surround Sound System: € 850,00
Zij-en achterruiten verduisterd: € 390,00
Verwarmde zetels vooraan: € 360,00

De kleur is opvallend te noemen. Bij het afhalen van de wagen schrikken we daar wel een beetje van. Uiteraard is het normaal dat een testwagen opvalt en de aandacht trekt en dat doet hij ook. De kleur is even wennen maar eigenlijk zien we er al snel de charme van in. Deze kleur past echt bij de stoere look van deze wagen. En ‘onze’ witte auto is al snel op elke parkeerplaats snel te herkennen. De kleur is opvallend maar zorgt meteen ook voor extra veiligheid in het verkeer. Wij vallen niet graag op maar deze wagen vraagt om een kleur om zijn stoerheid in de picture te zetten. Dat verdient hij gewoon!

Het interieur is in nappa leder afgewerkt (hazelnootbruin/espressobruin). Bij het instappen van de wagen vallen de verlichte instaptreden met opschrift Mercedes-Benz op (€ 150,00). Dat geeft een extra cachet aan de wagen. Het leder van het interieur is mooi en zacht van kleur. De afwerking is van hoogwaardige kwaliteit en heeft hier en daar een vintage look (analoog klokje en draaiknopjes verluchting). De kleuren in het interieur geven een fijn tegenwicht aan de heldere kleur van de buitenkant. We komen tot rust in deze wagen!

Boordcomputer

Van zodra je de wagen start, valt de widescreen cockpit op. Het dashbord loopt van aan de bestuurderszijde in één beweging door tot voorbij het helft van het dashbord. Deze widescreen is strak en past in het interieur. De informatie erop is duidelijk en overzichtelijk. In het tweede deel van deze widescreen zit eveneens de GPS ingewerkt. Onze reisdoelen brengen we manueel in en dat verloopt redelijk stroef. Uiteraard worden we daar hoe langer hoe meer bedreven in maar dat kon voor ons iets vlotter. Van zodra ingesteld doet de GPS zijn werk. De routes worden overzichtelijk weergegeven en een afrit wordt luidop duidelijk aangekondigd. Benzinestations en Mercedes-Benz garages worden aangeduid op het scherm. Handig!

Comfortabele zetels en bijbehoren

Mijn passagiers zijn in de wolken over de comfortabele zetels. Mijn vrouw slaapt zelden of nooit in de wagen maar met deze wagen was ook zij in een mum van tijd vertrokken. Volgens haar moet dat aan het comfort van de zetels liggen. Meerwaarde zijn de elektrisch verstelbare lendensteunen vooraan. Aan de zijkant van elke deur kan je via knopjes je gewenste zitcomfort in alle richtingen aanpassen. Door het Memory Pack kan je deze instellingen ook vereeuwigen zodat je de instellingen niet steeds opnieuw moet doen. In de winter zijn de verwarmde zetels vooraan pure luxe. De kinderen sukkelen al eens om blikjes of flesjes drinken kwijt te geraken maar dat kan perfect met de dubbele bekerhouder in de middenconsole. Wij koelen onze drankjes zelfs vooraan in het handschoenenkastje. Ook handig is het netje ter hoogte van je voeten voor wat papieren weg te steken bv.

Sound op alle vlakken

Wij hechten veel belang aan goede muziek tijdens het rijden. Zowel voor een korte afstand als voor langere afstanden stellen we muziek samen om tijdens de reis van te genieten. Hier geen probleem met de mogelijkheid je smartphone met de wagen te laten connecteren en zo je afspeellijsten in de wagen te laten weerklinken. Wij komen aan onze muziek via het inbrengen van een SD-kaartje. Bijzonder is de kwaliteit van het Surround Sound systeem van Burmester. We wanen ons op een concert. Wil je dat effect nog vergroten, kan je een kleurtje kiezen voor een speciale touch in de interieurverlichting. Ook de geluiden van buitenaf zijn nauwelijks te horen. Uiteraard hoor je wel andere wagens aankomen maar storende en rammelende geluiden zijn er niet. Ook geen krakend dasbord bv. Hier hadden we al weleens last van.

Automatische versnellingsbak 9G-Tronic Plus

De automatische versnellingsbak 9G-Tronic Plus verdient een extra vermelding in dit verslag. 9G-Tronic is de eerste negentraps automatische transmissie met hydrodynamische koppelomvormer ter wereld voor het premiumsegment. Met negen vooruitversnellingen zorgt deze transmissie ervoor dat dynamiek, comfort en efficiëntie een ongekend niveau bereiken. We zijn niet gewoon met een automatische versnellingsbak te rijden maar dat is zo’n verademing! We hadden er eerlijk gezegd een beetje angst voor omdat we het niet kennen maar die angst blijkt ongegrond. De bediening aan de pedalen is even aanpassen maar na enkele minuten rijden lijkt het of je nooit anders deed. Het niet hoeven schakelen geeft een ongeëvenaard rijgemak. Bovendien word je minder snel moe, worden je knieën minder belast en kan je je handen aan het stuur houden. Ook kan met 9G-TRONIC nóg sneller en soepeler worden geschakeld, waarbij bovendien het brandstofverbruik verder wordt verminderd. Het grote overbrengingsbereik zorgt ervoor dat het toerentalniveau laag gehouden kan worden. Op deze manier neemt enerzijds het rijcomfort toe, terwijl anderzijds het geluidsniveau afneemt. Ook in de bergen is dit systeem zo gemakkelijk! Met onze eigen wagen moeten we, om enigszins elegant een bergpas, op te rijden schakelen en terugschakelen en schokkelen we bij momenten naar boven. Nu, een fluitje van een cent! Weliswaar ook omdat we met een All-Terrain op pad zijn vermoedelijk! Ook in de file is de automatische versnellingsbak een gerief. We kunnen daar alleen maar lovend over zijn.

Parkeren wordt kinderspel

Parkeren is niet mijn meest favoriete bezigheid en ik kan het ook niet zo goed. Van zodra deze wagen start, zie je op je widescreen camerabeelden van de omgeving rondom de wagen met de 360°-camera. Ook sensoren geven signaal van zodra je een andere wagen te kort nadert. Deze wagen heeft ook een actieve parkeerassistent inclusief Parctronic. Dat hebben we niet getest maar is handig als je vooral snel een (kleine) parkeerplaats moet innemen. De wagen neemt dan automatisch het parkeren over terwijl de chauffeur alleen nog maar instaat voor het remmen en gas geven.

Veiligheid voorop

 De wagen is robuust maar heeft toch een gestroomlijnd karakter. Om het met de woorden van mijn zoon te zeggen: “Die auto zweeft precies over het wegdek”. Dat is een algemeen gevoel dat we hebben, nl. dat de wagen veiligheid in al zijn omstandigheden voorop stelt. Dat merk je al als je het basispakket en de mogelijke opties van de wagen nagaat maar dat ervaar je des te meer als je met de wagen rijdt. Op een bepaald moment is het echt wel tijd een pauze in te lassen en beslissen te stoppen aan het eerstvolgende benzinestation op de snelweg. We hebben die beslissing net genomen als een lampje met een koffietas oplicht met de vermelding dat de chauffeur een break moet nemen (Attention Assist). D.m.v. het rijgedrag van de chauffeur herkent het systeem vermoeidheid. Als je iets te dicht tegen de witte lijnen aankomt, duwt de wagen je ook automatisch terug in de juiste richting. Ook de actieve dodehoekassistent is een voorbeeld om het rijden veiliger te maken. Deze optie is zeker de moeite waard. De actieve dodehoekassistent kan op snelwegen en in het stadsverkeer waarschuwen voor zijdelingse aanrijdingen en bij acuut gevaar voor een aanrijding koerscorrigerend ingrijpen. Een rood driehoekje in je buitenspiegel waarschuwt bij het zijdelings naderen van een andere wagen. Tijdens onze reis licht het lampje regelmatig op waardoor je constant alert blijkt.

Besluit

Met deze Mercedes-Benz naar onze reisbestemmingen rijden, heeft onze vakantie een extra inkleuring gegeven. De wagen was onze vaste reisgenoot waar we veel plezier aan beleefden op vlak van comfort, veiligheid en souplesse. Ook het design vinden we ongelooflijk, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. De kleur hebben we in ons hart gesloten en het koetswerk vinden we volledig bij deze wagen passen. We hadden het er zelfs even moeilijk mee om deze wagen weer in te leveren. Maar dat is maar logisch zeker? De leuze van Mercedes-Benz,The best or nothing, kunnen we alleen maar beamen!

p

Mercedes-Benz Belgium/Luxembourg NV
Tollaan 68
B-1200 Brussel
0032 (0)2 724 12 11
Customer Assistance Center: 00 800 1 777 7777
Website

Mis onze nieuwsbrief niet!

Mis onze nieuwsbrief niet!

Ontdek maandelijks onze nieuwste recepten, nieuwtjes, reviews en travel posts!

U heeft zich ingeschreven voor de nieuwsbrief!

Pin It on Pinterest

Delen

Deel dit recept (bericht) met je vrienden!

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!