Trendwatchingbureau Futureproved en marktonderzoeksbureau iVox onderzochten recentelijk de chocoladeconsumptie van de Vlaming. In het marktonderzoek dat vorige week werd uitgevoerd werd ook naar de gevoelens gepeild die chocolade oproept bij de gemiddelde Vlaming. Chocolade is deze dag hot. Tijdens ISM in Keulen werden nieuwe chocoladeproducten voorgesteld. In Amsterdam loopt momenteel Chocoa, een internationaal forum rond fairtrade chocolade en van vrijdag 5 februari tot en met zondag 7 februari vindt in Brussel de salon du Chocola plaatst, een ware publieksbeurs, die steeds meer exposanten en publiek lokt.

Chocoladeconsumptie

Afgelopen week werden 700 Vlaamse consumenten bevraagd over hun chocoladeconsumptie. Enkele opmerkelijke zaken kwamen uit het onderzoek. Bijna de helft van de Vlamingen geeft aan dat hij of zij niet zonder chocolade kan. Eén op de vijf Vlamingen drinkt wekelijks chocolademelk. Eén op de twee Vlamingen eet wekelijks wel een koek met chocolade. Meer dan de helft van de Vlamingen eet wekelijks een reep chocolade. Eén op drie vlamingen verorbert een snoepbar met chocolade en 46% van de Vlamingen eet minstens 1 keer per week chocoladepasta op zijn boterham. Bijna de helft van de bevolking verkiest vooral donkere chocolade met een hoog cacaogehalte. Naarmate de Vlaming ouder wordt zal hij meer grijpen naar donkere chocolade.

Het feit dat donkere chocolade steeds meer in de lift zit, verbaast me niet. Demografisch gezien vergrijst onze bevolking. In 2020 zal 1 op de 2 Vlamingen ouder zijn dan 50. Vanuit wereldwijd smaaksensorisch onderzoek blijkt dat hoe ouder we worden, we bittere smaken lekkerder vinden. Donkere chocolade met hogere cacaoperecentages worden nu al meer geconsumeerd. Dit fenomeen zie ik de komende jaren alleen maar toenemen.
Bert Van Thilborgh

Trendwatcher, Futureproved

Haat-liefde verhouding

63% van de Vlamingen geeft aan dat chocolade hen gelukkig maakt. Veel Vlamingen vinden chocolade ook zeer sensueel.

De cijfers van dit specifieke onderzoek liggen in lijn met wat ik al terugvond in research op Europees niveau. In Frankrijk ligt het getal nog hoger. Daar zit het bijna tegen de 80%, terwijl voor andere Europese landen vergelijkbare cijfers worden gegeven. Weet wel dat vrouwen een constante haat-liefde verhouding hebben met chocolade. Ze blijven het zien als een guilty pleasure. De industrie wil deze gevoelens doorbreken door meer chocolades op de markt te brengen met suikervervangers, zoals maltitol, stevia, zusto, agave en andere natuurlijke suikervervangers. Bovendien komen er steeds meer gezondheidsclaims die bewijzen dat donkere chocolade veel anti-oxidanten bevatten.
Bert Van Thilborgh

Trendwatcher, Futureproved

Mis onze nieuwsbrief niet!

Mis onze nieuwsbrief niet!

Ontdek maandelijks onze nieuwste recepten, nieuwtjes, reviews en travel posts!

U heeft zich ingeschreven voor de nieuwsbrief!

Pin It on Pinterest

Delen

Deel dit recept (bericht) met je vrienden!

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!