Wie is Meersmaak?

Meersmaak was in eerste instantie een blog om mijn eigen recepten te delen. Ik ben kok/traiteur van opleiding en zocht een manier om mijn recepten bij te houden. Voor mezelf maar ook voor mijn nageslacht. Mijn recepten werden meer en meer opgepikt zodat mijn blog uitgroeide tot een foodblog waar naast recepten ook reviews van hotels, restaurants, culinaire belevingen en events worden gedeeld.

Meersmaak nam in 2015 deel aan een aantal persreizen: Calvados, Parma, Elzas en Zuid-Tirol. De artikels hieromtrent werden veel en gretig gelezen. De passie voor reizen en meer in het bijzonder de passie om nieuwe werelden te ontdekken en daarover te schrijven, maakt dat we eind 2015 het item ‘travel’ op onze blog toevoegen.

Deze nieuwe uitdaging brengt ons op 6 februari 2016 op het eerste ontmoetingsplatform tussen Belgische bloggers en de toeristische sector in Brussel (Bloggers UTD), georganiseerd door pers-en communicatiebureau Sound of C. We, dat zijn mijn vrouw en ikzelf. Ik kook en fotografeer. Mijn vrouw neemt meer de praktische kant van de blog voor haar rekening: mails beantwoorden, voorstellen bekijken, planning van deelname aan events en persmomenten, schrijven van de uitgebreide artikels,…

Zuid-Tirol
Zuid-Tirol

Persreis Zuid-Tirol

Blogger survey

Voor onze deelname aan de Bloggers UTD nemen we deel aan de blogger survey die tijdens de ontmoeting uitgebreid wordt doorgenomen. De bedoeling van de survey is een zicht te krijgen op de Belgische blogger. Wie zijn ze? Hoelang zijn ze al bezig met hun blog? Wat zijn de doelen?… De resultaten overlopen we hier even met jullie én we zetten daar graag de bevindingen van Meersmaak tegenover.

Bloggers zijn jong en vrouwelijk

Er worden vooraf 98 bloggers ondervraagd. 29% mannen en 71% vrouwen. Meersmaak is een combinatie van beide. Gemiddeld is deze blogger 31 jaar. Meersmaak moet toegeven ruim boven deze leeftijdscategorie te schommelen. Zeg maar gerust, de 40 jaar gepasseerd! 56% begon zijn blog 1 à 2 jaar geleden. 25% bestaat tussen de 3 à 5 jaar. Slechts 19% bestaat al tussen de 5 à 10 jaar. Meersmaak ziet het levenslicht in 2007. In de zomer 2016 mogen we dus 9 kaarsjes uitblazen.

29% mannen en 71% vrouwen.
Bloggen en geldzaken

40% van de bloggers wenst uiteindelijk van zijn blog te kunnen leven. Dit in tegenstelling tot 18% die geld vragen voor een blogpost. 76% vraagt een gratis verblijf of een product voor het schrijven van een blogpost. Ook Meersmaak krijgt vaak aanbiedingen van producten of reizen. Onze visie is enkel op een aanbod in te gaan als het product ons aanspreekt en een meerwaarde kan betekenen voor de blog. We publiceren nooit artikels waar we zelf niet achter staan of niet zelf getest hebben. Een restaurant dat ons niet bevalt, komt niet op de blog bv. De invloed van bloggers blijkt groter dan de meeste denken.

Belgische bloggers zijn nog wat terughoudend. Ze moeten inzien dat een blogpost even lang leeft als een gewoon kranten- of magazineartikel en daardoor een grotere waarde heeft dan de meesten op dit moment denken

Nicholas Montemaggi

Digital Marketing Manager, Emilia Romaga Tourist Office

Sociale media als traffic generator

De waarde van een blogger wordt naast zijn of haar content, vooral bepaald door het aantal volgers en het aantal bezoeken op de blog per maand. Om dat getal steeds te blijven opkrikken, geeft 98% van de bloggers aan sociale media te gebruiken. Momenteel telt de grootste groep Belgische blogs (26%) tussen de 1000 en 5000 unieke bezoekers per maand. 18% van de Belgische reis- en lifestyleblogs heeft zelfs meer dan 15 000 bezoekers per maand. Meersmaak telt meer dan 35 000 unieke bezoekers per maand momenteel. Meersmaak is laat op de boot van de sociale media gesprongen. Dit is niet onze voornaamste manier om onze getallen op te krikken al vinden we sociale media wel een leuk medium om met onze volgers te communiceren en foto’s te delen.

Favoriete bestemmingen

De ondervraagde bloggers hebben allemaal een travelsectie op hun blog. Daarom werd ook naar hun favoriete bestemming gevraagd. De favoriete bestemmingen van de bloggers liggen in lijn van consumentenvoorkeuren. Binnen Europa scoren vooral Italië (15%), Spanje (15%) en Frankrijk (6%) als landen en London (23%), Berlijn (14%) en Barcelona (13%) als citytrip erg hoog. Gaan ze iets verder op reis, dan reizen bloggers het liefst naar USA (14%), Thailand  (10%) en Australië (7%), op vlak van citytrips kiezen ze dan ook niet toevallig voor New York (38%), Bangkok (5%) of Sydney (3%). Meersmaak is zot van Italië en Zwitserland. Dat steken we niet onder stoelen of banken in onze blogposts. We hebben binnen Europa eigenlijk te weinig landen en steden bezocht om ons verder uit te spreken. We zijn alleszins nieuwsgierig genoeg dit verder te gaan ontdekken de komende tijd. Buiten Europa hebben we al helemaal weinig ervaring. New York staat daarbij zeker op de bucketlist!

Vakantie
Samenwerkingen met PR-bureaus

Om hun reizen te bespreken werken bloggers het vaakst samen met PR-bureaus (gemiddeld elke 2 à 3 maanden) en hotels (gemiddeld elke 6 maanden). Andere samenwerkingen worden op poten gezet met toeristische diensten (gemiddeld elk jaar),  touroperators (zelden) en luchtvaartmaatschappijen (zelden).

Het meest tevreden zijn bloggers van de diensten van PR-bureaus, gevolgd door de samenwerkingen met toeristische diensten en hotels. Omdat er nog maar zelden met touroperators of luchtvaartmaatschappijen gewerkt wordt, antwoordt het merendeel van de respondenten daar “neutraal”. Meersmaak heeft heel prettige samenwerkingen met PR-bureaus en hotels. Inderdaad komt de samenwerking met touroperators en luchtvaartmaatschappijen niet aan bod voor de moment.

Bloggers UTD op YouTube

Wil je een zicht krijgen op de sfeer en de ervaringen op de Bloggers UTD? Bekijk dit filmpje van deze ontmoetingsdag: Ook Meersmaak komt even aan het woord!

Mis onze nieuwsbrief niet!

Mis onze nieuwsbrief niet!

Ontdek maandelijks onze nieuwste recepten, nieuwtjes, reviews en travel posts!

U heeft zich ingeschreven voor de nieuwsbrief!

Pin It on Pinterest

Delen

Deel dit recept (bericht) met je vrienden!

Delen

Deel dit bericht met je vrienden!