Winterreis Liberec – Snow & fun in het Ijzergebergte

mrt 11, 2018Travel, Tsjechië, winter

Een kleine maand geleden vertrek ik naar Tsjechië voor snow & fun in het Ijzergebergte. Deze keer geen wintersport in Zwitserland of Oostenrijk maar een reis naar het Ijzergebergte. De meeste skigebieden bevinden zich in het Reuzengebergte, het hoogste gebergte van Tsjechië. Ik reis naar Liberec in het Ijzergebergte, ofwel Jizerské hory. Dit gebergte is het kleinste gebergte van Tsjechië en grenst aan Duitsland en Polen. Voordeel van een wintersportvakantie in Tsjechië is de voordelige prijs en het feit dat er vooral voor beginnende skiërs en kinderen heel wat mogelijkheden zijn. Ik moet vroeg uit de veren want mijn vlucht naar Praag vertrekt al om 9u10.

Hoe het Ijzergebergte bereiken?

Wij nemen een vlucht vanuit Brussels Airport naar Praag met Czech Airlines. Aan de gate merk ik dat ik mijn identiteitskaart vergeten ben bij het inchecken. Aangezien ik al voorbij de controle ben, kan ik niet meer terug. Een vriendelijke medewerkster doet even een telefoontje en mijn identiteitskaart zal klaar liggen bij het boarden. Oef! Het vliegtuig is maar halfvol. Ik heb plaats zat en kan uit het raampje kijken. Na een 1u20 staan we op de tarmac van Praag. Hier ontmoet ik de rest van de groep: Thiery Thielemans (snowrepublic.com), Melissa Peltenburg  (allinmam.com), Paul Cobbaert (De Zondag), Koen Haarhuis (OAD) en Erna Lise Snoeij (CzechTourism Benelux). Een andere mogelijkheid is om met de wagen de reis te maken. Vanuit Brussel bv. ben je al na 900 km in Liberec.

Lunchen bij Restaurant Skála

We reizen verder met de wagen naar Liberec op zo’n 130 km van de luchthaven. Onderweg maken we een tussenstop om te lunchen bij Restaurant Skála in. Een unieke locatie uit de 12e eeuw, gelegen in een rots die door de monnikken met de hand uitgehakt werd. Gezien de ideale temperatuur wordt er nog steeds bier gebrouwen door brouwerij Klášter. Het bier is trouwens zeer goedkoop! Ik drink een halve liter Klášter Premium bier voor € 0,90. Wist je trouwens dat de Tsjechen de grootste bierdrinkers van de wereld zijn? Ze drinken gemiddeld 148 liter bier per persoon/jaar. Ik begin de lunch met een goulashsoep, als hoofdschotel runderrollade, spinazie en goed vullende aardappelknoedels. Voor € 6,00 (soep en hoofdschotel + bier) is het duidelijk dat je in Tsjechië je broek niet gaat scheuren! In Tsjechië wordt er meer aandacht geschonken aan de lunch dan aan het avondmaal.

Restaurant Skála

Inchecken bij Pytloun Grand Hotel Imperial en stadsbezoek aan Liberec

Na de lunch rijden we verder naar Liberec. We checken in bij Pytloun Grand Hotel Imperial, het meest luxueuze hotel van de stad. De kamers zijn modern en allemaal door een top designer ontworpen. De kamers zijn voorzien van o.a. bubbelbad, koffie en thee faciliteiten, minibar, airconditioning en free WIFI. Prijzen vanaf € 78,00/nacht.

Nadien doen we een stadswandeling door de Noord-Boheemse stad Liberec, aan de voet van het Ijzergebergte. Deze stad werd al in de 15de eeuw gesticht en was een belangrijke metropool voor het Sudetenland. David Pastva gidst onze door de stad. De stad werd groot door de glas- en textielindustrie. We wandelen naar het mooie plein Námĕstí Dr. E. Beneše met een prachtig stadhuis, geïnspireerd op het stadhuis van Wenen. We beklimmen de toren van het stadhuis en krijgen een adembenemend uitzicht over de stad met een zonsondergang als apotheose. We dineren in de kelder van het stadhuis waar sedert 2004 een restaurant gevestigd is. We krijgen bij de aperitief uiteraard een zalig Tsjechisch biertje en een aantal hapjes met o.a. gerookte tong met huisgemaakte mosterd en appel-mierikswortel en preskop met ajuin en vinaigrette. Lekker! Als hoofdgerecht neem ik gegrilde varkenslever met huisgemaakte tartaar en frietjes.

Dineren in de kelder van het stadhuis

Langlaufen bij de Jizera Mountains Trails

De volgende morgen gaan we langlaufen bij de Jizera Mountains Trails. Het is de tweede keer dat ik langlauf. We rijden met ons busje richting Bedřîchov in het Ijzergebergte. Na het huren van ons materiaal vertrekken we aan Nová Louka voor een langlauftochtje van 4 km. Juist genoeg voor mij! Wat me opvalt is dat er aardig wat gelanglauft wordt, zowel door jong als oud. Nadien mogen we even mee voor een ritje op een snowscooter. Deze worden gebruikt  door de mensen die de langlaufloipes onderhouden. Lunchen doen we in de berghut Šámalova chata. Het is er gezellig druk. Ik eet alleen een verse kippensoep met vermicelli en groentjes. Nadien volgt nog een ritje met de paardenkoets vanaf Prezidentské chatě.

Snowscooter
Ritje met de paardenkoets

Diner bij de Ještěd Toren

’s Avonds dineren we wederom bij een unieke locatie, nl. op de bergtop Ještěd (1.012 meter) waar tevens de bekendste televisietoren van Tsjechië staat. In de toren is een restaurant en hotel ondergebracht. Het restaurant is modern gerenoveerd in de stijl van de jaren ’70. Voor dit uniek architectonisch gebouw kreeg de architect in 1969 de prestigieuze Perret-prijs. Het skigebied Skiareál Ještěd zelf is een skigebied met 9,2 km pistes, die overwegend rood zijn en geschikt zijn voor beginners en kinderen. Het skigebied is zeer vlot bereikbaar vanuit Praag van waaruit zelfs een tram tot aan de piste vertrekt. De televisietoren is het symbool van het Ijzergebergte. We bereiken het restaurant met ons busje. Ik kies als voorgerecht gemarineerde zalm met gekoelde roomsaus (€ 6,00) en biefstuk met pepersaus (€ 19,00). Beide bijzonder lekker én zeer betaalbaar!

Skiën in Tanvaldský Špičák

De laatste ochtend van ons verblijf gaan we skiën in Tanvaldský Špičák. Dit kleine skigebied op een half uurtje rijden van Liberec heeft 9 pistes die overwegend blauw zijn. Samen met Bedřîchov en Severák heeft dit skigebied een gezamenlijke skipas. De zon schijnt en ik heb zin in een voormiddag skiën. We huren ons materiaal vlak onder de zetellift. Het materiaal is modern en van goede kwaliteit. Na een 5-tal minuten aanschuiven nemen we de zetellift voor 4 personen. We nemen een stukje piste en komen uit bij Špičák II waar we een ankerlift terug naar boven nemen. Dan nemen we de piste langs de linkerkant van de zetellift (stukje rood en blauw). Deze piste doen we nog een paar keer. De pistes zijn eenvoudig maar ik amuseer me! Ideaal ook om te leren skiën aan een betaalbare prijs

Na de lunch vertrekken we weer richting Praag om van daaruit een vlucht naar Brussel te nemen. Wil je eveneens Tsjechië verkennen? Kijk voor meer informatie hieronder en ‘let’s go and czech it out’!

Mis onze nieuwsbrief niet!

Ontdek maandelijks onze nieuwste recepten, nieuwtjes, reviews en travel posts!

U heeft zich ingeschreven voor de nieuwsbrief!

Pin It on Pinterest

Delen

Deel dit recept (bericht) met je vrienden!

Deel dit bericht met je vrienden!